onsdag 21 januari 2009

Journalisters feil om GI-kost og diabetes

Nå har jeg ikke skrevet her på omtrent en uke men nå er jeg så frustrert så jeg må lette på hjertet mitt, selv om det förer til at jeg får enda vondere i kroppen. Men det er ihvertfald bedre enn igår da jeg i stort sett tilbrakte dagen i sengen. hPa under 990 klarer jeg bare ikke helst skal det väre 1010 hPa el höyere. Men nå er det altså bedre og jeg sitter her.

En av nyheterne i Sverige idag er at GI-kost skal hjelpe mot diabetes. Det er 3 saker i innlegget som er absolutt feil:

1) GI-kost er ikke en karbohydratfri kost men den er lav på raske karbohydrater. Det er en veldig forskjell. Karbohydrater finnes i all mat unntatt kjött og fisk/skalldyr og å leve på bare kjött vile gi oss en masse bristsykdommer.

2) De sier at mange diabetikere blir helt friske dette er umulig. For det 1:e må vi huske på at det finnes ulike typer av diabetes. Typ 2 (för kalt alders) diabetikere kan sikkert bli symptomfrie og derved ikke trenge å ta sin medisin lenger men de vil alltid väre i faresonen for å få tilbake symptomene om de ikke lever et ordentlig liv hva gjelder mat og motion men Typ 1 (för kalt barn-el ungdoms) diabetikere vil aldri kunne bli friske ettersom vi ikke kan produsere insulin i det hele tatt og derfor alltid må tilföre det. Men vi kan selvfölgelig bli bedre og i mange tilfeller senke hvor mye insulin vi må tilföre men helt fri fra insulin utenfra kan vi aldri bli - om vi ikke blir operert.

3) Så når de viser insulinspröyter og sier at de ikke trenges lenger ved GI-kost er dette absolutt feil da det gjelder typ 1 diabetikere. Men selvfölgelig skal også vi leve et så sunt liv som mulig men symptomfrie kan vi aldri bli på gjennom bare kost og et aktivt liv.

Alt dette gjelder selvsagt ikke bare GI-kosten uten all så kalt lavkarbohydratkost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar