lördag 28 mars 2009

Hva skal man gjøre?

Nå er jeg oppgitt er det noen som kan gi meg råd? Som jeg tror Dere alle har skjønt så er jeg avhengig av hjelp fra assistenter. Dessvärre så er det hardt när umulig å skaffe bra assistenter som blir. Akkurat nå har jeg 3 assistenter der den ene er en skolepike og kun kan arbeide på kvelder og helger. Av de 2 så bor den ene langt unna og pröver å starte sitt eget firma og kan ikke hjelpe meg så ofte som jeg vil den andre som er det store problemet har ofte med seg dyrepitel hit hvilket gjör meg syk og det ser ikke ut å hjelpe hvor mange ganger jeg sier fra, kan jo ikke la henne gå heller ettersom jeg da ikke har noen annen i steden for henne. Resultatet er at jeg nå tar like mye medisin som jeg ellers gjör om våren. sommeren da det er mye pollen, hva jeg skal gjöre til våren aner jeg ikke kan jo ikke ta for mye medisin heller. Jeg vet at det ikke er snillt av meg, men har snakket med familien hennes så håper jeg at det hjelper. Foruten å ha med seg dyrepitel så vil hun også selv bestemme alt og helst ikke höre hva jeg sier så igår skulle hun bake til min mor, som alzheimer og ikke kan bake selv lenger, til tross at jeg sa fra flere ganger at hun absolutt ikke fikk ha noen melkeprodukter i baksten så brukte hun smör hvilket gjør at jeg ikke lenger kan bruke min kjökkenmaskin el de redskap som hun brukte til baksten, det er jo helt umulig at få 100% fri fra melkeprotein. Så nå må jeg gå til nyinskaffelse av ny kjökkenmaskin og alt annet som ble brukt ved baksten.

En annen assistent som har sluttet nekter å levere tilbake nökkelen så nå må jeg bytte cylinder i låsen og får meg nye nökler hvilket koster noen tusen kroner, takk og lov går mesteparten på forsikringen hos assistentbolaget men det er jo mye jobb med det og å få levert nye nökler til ambulansen og flere andre.

Hvorfor skal det väre så vanskelig å få personell som kan rydde og holde rent, som gjör hva man ber dem om og som ikke drar med seg epitel, parfyme, tobakk el annet som jeg ikke kan ha her? Alle får skrive på kontrakt at de ikke skal ha med seg noe jeg ikke tåler men det hjelper ikke alltid.

Jeg skjönner jo godt at 2 ting som gjör det vanskelig er dels lönnen, selv om jeg betaler mer enn de fleste så er den jo lav jevnfört med andre yrkeslönner, dels at det ikke blir så mange timer/måned for hver assistent. Dette på grunn av at jeg ikke kan stole på at de jeg har virkelig kommer hvorfor jeg må ha flere vikarer så det er et ekorrhjul. Flere assistenter - färre timer - assistenterne kommer ikke - trenger flere assistenter.

2 kommentarer:

  1. uff og uff, dette burde vært kommunens ansvar. Ikke ditt.

    SvaraRadera
  2. At ikke folk greier å ta hensyn! Jeg blir satt ut av å lese det du skriver. Virkelig!! Stor klem fra norge :)

    SvaraRadera